RENDTER

05 Feb 2014
door John Paap

Verslag week 6

Direct na a de succesvolle presentatie in Café de Unie is gestart met de bouw van de site. Vertrekpunt is het door Jord Sips ontwikkelde functioneel ontwerp en de door Mansour Abou Jaoude gebouwde database.

programmeren

Aan het eind van deze week wordt de registratie- en inlogmodule opgeleverd en wordt de Buzztownserver ingericht. Aan beiden worden de allerhoogste beveiligingseisen gesteld. Rendter heeft er voor gekozen het hele buzztownconcept ” In the Cloud” onder te brengen.

Vanaf 10 februari is de veilingsite voor de Rendter ontwikkelaars benaderbaar in zijn toekomstige omgeving en kan de site op die plek verder worden doorontwikkeld. Op woensdag 12 februari kunnen in Café de Unie aan belangstellenden en kandidaat de eerste schermen worden getoond. Ook hopen wij op die datum of uiterlijk een week later de definitieve versie van het raamdisplay  te kunnen laten zien.

De bouw van de Buzztownsite ligt op schema. De operationeel startdatum staat nog steeds gepland voor 15 maart 2014.

Vanaf week 8 zal weer nadrukkelijker in contact worden getreden met de winkeliers en stadsbestuur.

John Paap is door de winkelvertegenwoordigers van de Groenelaan gevraagd om op 12 februari een presentatie te komen houden voor een groep winkeliers in die winkelstraat. Tijdstip en plaats zullen later in deze blog en op Twitter worden bekend gemaakt.

 

30 Jan 2014
door John Paap

Beeldverslag op POP UP TV van presentatie in Café de Unie

Voor de winkeliers die niet bij de presentatie op 27 januari aanwezig konden zijn heeft Pop TV  een prachtige beeldregistratie gemaakt. Het geeft op heldere manier weer wat er in grote lijnen is besproken en hoe daar door winkeliers, stadsbestuur  en politiek op is gereageerd. Zelfs de niet te imiteren sfeer van Café de Unie is op het beeld te proeven.

Een ieder die vragen heeft over het concept kan contact opnemen met Rendter. Dat kan per mail via john.paap@rendter.nl of telefonisch 06-12.995.991

Vanaf nu ben ik elke woensdagavond aanwezig in Café de Unie van 19:30 tot 22:00 uur. Wil je mij een keer apart spreken dan kan dat ook. Maak daarvoor gewoon een afspraak via mail.

Veel kijkplezier.

John Paap

28 Jan 2014
door John Paap

Radio Rijnmond bericht Over Buzztown

Bron: rijnmond.nl

Veilingsite moet klanten naar Schiedamse winkels lokken

Een speciale veilingsite op internet moet de winkeliers in Schiedam het hoofd bieden tegen de opkomst van de webwinkels waarvan veel kleine ondernemers steeds meer last hebben. Gisteren werd een plan gepresenteerd, waarmee de klanten weer naar de winkels worden gelokt.

rijnmond_live_radio

Onder de noemer Buzztown wil de Spijkenisser John Paap dat de aangesloten winkels een herkenbaar bord in de etalage zetten, waarmee ze een product ter veiling aanbieden.

Groot voordeel is dat de klanten het product in de winkel kunnen bekijken, maar thuis kunnen bieden. Wanneer iemand de veiling heeft gewonnen, kan het product gewoon in de winkel worden betaald en afgehaald. Volgens Paap heeft dit het grote voordeel dat de klanten dan twee keer in de winkel komen en daar hebben ook omliggende winkels weer profijt van.
Voorwaarde voor het slagen van de proef is wel dat er voldoende winkeliers in een bepaalde straat mee doen, zodat het de herkenbaarheid van Buzztown vergroot. Tijdens een informatiebijeenkomst maandagavond bleek dat een aantal winkeliers het plan wel zien zitten.
Paap erkent dat het grote aantal leegstaande winkels in de Schiedamse binnenstad er niet mee wordt tegengegaan, maar dat hij op deze manier wel helpt bestaande winkels het hoofd boven water te houden.
Als er daadwerkelijk voldoende aanmeldingen zijn van winkeliers, dan moet de proef rond 15 maart van start gaan. Begin juli wordt dan bekeken of de proef geslaagd is en een vervolg krijgt, eventueel ook in andere steden.

28 Jan 2014
door John Paap

KICK OFF VOOR BUZZTOWN SUCCESVOL

IdeaOp 27 januari hebben de initiatiefnemers van BUZZTOWN in Café de Unie hun plannen ontvouwd aan uitgenodigde Schiedamse winkeliers,  het stadsbestuur, de gemeentelijke politiek en aan de regionale pers.

Het enthousiasme in de zaal was ruim voldoende om ter plekke het besluit te nemen de pilot in Schiedam te starten. De operationele start van de pilot staat gepland voor 15 maart.  Tegen 1 juli kan dan de evaluatie van de proef plaatsvinden waarna wordt besloten het concept al dan niet landelijk uit te rollen.

Aan het enthousiasme van de winkeliers die zich hebben opgegeven zal het niet liggen.

Vanaf nu zijn de ontwikkelaars van BUZZTOWN  elke woensdagavond  vanaf 19:30 uur aanwezig in de Café de Unie om deelnemers bij te praten over de ontwikkelingen en geïnteresseerden in de gelegenheid te stellen zich in te schrijven voor in de pilot.

21 Jan 2014
door Jord Sips

Veilingen brengen de loop weer in de stad

Bron: Magazine De Binnenkant
 
leegstand

John Paap weet een methode om winkeliers meer publiek te bezorgen. Hij heeft een goed verhaal, maar hij zegt er meteen bij: ,,Het idee valt of staat met het ondernemerschap van de winkeliers!’’
Ze moeten er namelijk wel wat voor doen…

Zijn idee draait om veilingen – en vergis u niet, met veilingen in de zorg heeft John Paap naam en faam opgebouwd. Zijn veilingconcept zorgde in 2005 zelfs voor 83 schriftelijke vragen in de Tweede Kamer – en desondanks maakte hij er een succes van. In 2013 droeg hij het bestuur van zijn bedrijf met 25 medewerkers over aan een door hemzelf opgeleide opvolger. Waarna hij nieuwe (succesvolle) avonturen begon.

Het lokale veilingplan per gemeente is volgens Paap dit:
In de gemeente, die het systeem gebruikt, kiest de winkelier een willekeurig product uit zijn assortiment en doet het in de aanbieding, bijvoorbeeld tegen inkoopprijs. Of gratis. De winkelier zet zijn aanbieding in een speciale display in de etalage en een foto ervan wordt geplaatst op een speciale site op internet. Op deze site worden de aanbiedingen van alle winkeliers geveild. De consumenten kunnen bieden met hun smartphone of tablet of PC . Elke consument kan winnen, want elke consument maakt met zijn bod kans op een spotgoedkope stofzuiger – of een gratis dekbedovertrek, of welk ander product ook, dat geveild wordt.

Direct voordeel: de winnaars komen weer in de stad – om hun met de veiling gewonnen artikel op te halen.
,,Dat is het 1ste doel,’’ zegt John Paap. ,,Dat de mensen in je winkel komen. Als ze er toch zijn, zien ze altijd wel iets, dat ze óók nodig hebben.’’

John Paap voorspelt echter een beweging, die aan de veiling voorafgaat. ,,Stel, dat er tientallen winkeliers meedoen en allemaal iets aanbieden. Dan willen de mensen wel weten, wáár ze een bod op uitbrengen. Vóórdat ze een bod doen, komen ze al kijken, ruiken, voelen, of die aanbieding naar hun zin is. De veiling brengt dus van tevoren al mensen naar het winkelcentrum.’’

De veiling wordt computergestuurd. Zodra een product geveild is, kan de betrokken winkelier besluiten om opnieuw een product in de aanbieding te doen. ,,Wie houdt de stofzuigerverkoper tegen om onmiddellijk wéér een stofzuiger te veilen?’’ zegt John Paap.
Daarna doet zich een ander effect voor. Als de consumenten zien, dat er telkens een stofzuiger op de veiling komt, zullen ze – ook als ze met hun bod níet winnen – proberen of ze een soortgelijke stofzuiger misschien toch tegen een leuke korting kunnen krijgen. ,,Dan ontstaat een onderhandelcultuur, waarbij vraagprijzen ter discussie staan. Maar dat maakt het ondernemen boeiender en het shoppen interessanter,’’ zegt John Paap. En dat is het 2de doel. Zorgen, dat een winkelcentrum de mensen verleidt met onverwachtse voordeeltjes. Ook dan komt er in de eigen gemeente meer winkelpubliek op de been.

,,Winkeliers moeten durven veranderen,’’ zegt hij. ,,Je moet het winkelen onderscheiden in boodschappen doen en shoppen. Altijd zullen de mensen hun boodschappen blijven doen. Maar in het shoppen hebben we te maken met de economische crisis, die tot leegstand leidt, maar bovenal de concurrentie van explosief groeiende webwinkels. Die crisis gaat wel over, maar wat doen we intussen om die webwinkels af te remmen en het shoppen weer een leuke impuls te geven?’’

 

BuzzTown: meer levendigheid

Voor zijn methode heeft John Paap een bedrijf opgericht: Buzztown. De naam zegt het al: meer levendigheid, meer reuring brengen in de stad. Het concept laat zich gemakkelijk vertalen naar alle steden in Nederland. ,,Maar,’’ zegt John Paap, ,,ik wil testen, of mijn plan werkt. Ik heb via-via Ben Dubbeldam leren kennen, de winkelstraatmanager van Nieuwland, en door hem overtuigd om de pilot van mijn project aan Schiedam te gunnen. Samen hebben we de strategie bepaald om die pilot zo goed mogelijk uit te voeren! In eerste instantie de winkeliersvereniging Nolenslaan enthousiast gemaakt en daarna besloten om ook de andere winkeliers en horeca in Schiedam de kans te geven hieraan mee te doen!’’

,,Ik wil het plan presenteren in café De Unie op maandag 27 januari en ik hoop op grote belangstelling van ondernemers maar ook van lokale politici. Beiden hebben zeer groot belang bij een leefbare stad’’

 

Wat nu eerst te zeggen?

Dat John Paap uit Schiedam komt?

Of dat hij een staat van dienst heeft, die hem in 2007 een innovatieprijs van een miljoen euro van het ministerie van EZ opleverde?

prev_LNS4718

John Paap begon in 1980 samen met Jos van Leeuwen het squash- en tenniscentrum Klaverstede, in het gelijknamige kantoorcomplex aan de De Brauwweg in Schiedam. Een totaal vernieuwend concept, zeer succesvol. Daarna ging John de zorgsector in. Het viel hem op, dat er in Nederland een eindeloze discussie was over het afstemmen van vraag en aanbod in de zorg. ,,Maar niemand creëerde er een voorziening voor. Dat heb ik wel gedaan. Ik begon andersom te denken. Ik dacht vanuit de vraag van de zorgconsument en ik organiseerde met zorgveilingen voor passend aanbod. Dat was even wennen, want Nederland zit zo in elkaar, dat je niet om zorg mag vrágen, dat moet je kríjgen. Dus in de Tweede Kamer kwam er de ene vraag na de andere. Ik heb doorgezet. Door mijn systeem heeft de helft van de zwangere vrouwen in Nederland goedkoper kraamzorg gekregen. Tegenwoordig gebruiken meer dan 40 gemeenten het systeem voor de toewijzing van de WMO, en dat groeit nog steeds.’’

John Paap won met zijn aanpak in 2007 een ondernemersprijs (M-ICT) van het ministerie van Economische Zaken à raison van een miljoen euro, bedoeld om zijn innovatieve concept op te schalen. Het geheim: ,,Alles terugbrengen naar de ultieme eenvoud en maximaal gebruiksgemak!’’

,,Mijn bedrijf, Stipter, met 25 medewerkers, heb ik per 1 juli 2013 overgedragen aan Marvin Hendrikse, die ik 7 jaar ingewerkt had. Ik werd 60, ik had last met de gezondheid, en ik dacht: er gaat zo veel veranderen in de zorg, met die hele overdracht van taken aan gemeenten, dat is me nu even te belastend om te managen.’’

 

Ergernis leidt tot creativiteit

Na zijn herstel keek hij naar andere ontwikkelingen in de maatschappij. ,,Ik startte op 1 juli 2013 direct een nieuw bedrijf, RenDter, gericht op e-commerce-concepten voor startende ondernemingen. In de naam RenDter van dit kleinere bedrijf vind je zowel research & development afgekort, als de frequentst gebruikte toets enter. Daarnaast verdiepte ik me in het probleem van leegstand in winkelcentra. Weet je, uit ergernis komt creativiteit voort. Je ziet overal in het land, dat de ondernemers te weinig omzet hebben, dat de levendigheid afneemt en dat ondertussen de criminaliteit toeneemt – en dan is de ellende in huis gehaald. Zie daar maar eens van af te komen! Ik erger me aan zo’n onvermijdelijkheid en dan gaat mijn creativiteit borrelen.’’

John Paap keek naar de leegstand op de Hoogstraat in Schiedam. ,,Willen we het niet laten verworden tot het Detroit van Nederland, dan moeten we een structurele verbetering aanbrengen. Die pop-up-winkels vind ik een leuk fenomeen voor de korte termijn, maar daar trekken we winkelstraten niet duurzaam mee op. Het moet beter. En het kán beter. Als de winkelier met het goede gereedschap in handen zijn ondernemerschap bewijst!’’

 

De jongste en de oudste

John Paap komt uit Schiedam. Zijn ouders behoorden tot de 1ste inwoners van wijk Nieuwland, waar hij in 1953 in de Schaperlaan geboren werd. Toen hij 4 was, verhuisde het gezin naar de andere kant van het Dr. Wibautplein, naar de Mgr. Nolenslaan. Zijn moeder is overigens de oudste inwoner van Schiedam; de burgemeester kwam haar op vrijdag 10 januari in de DrieMaasStede feliciteren met haar 104de verjaardag.

Op 21-jarige leeftijd verliet John de stad om in de Afrikaanderwijk in Rotterdam te gaan wonen, maar in 1978 kreeg hij weer met Schiedam te maken; zijn vriendin werd er begeleidster van enkele jongeren van stichting De Lindenhof, naast het voormalige weeshuis aan de Lange Achterweg, en hoewel John zelf werkte bij Van der Meer & Schoep, kreeg hij in zijn vrije tijd een soort vaderrol voor die jongeren. Het is een leerzame tijd geweest. Ze verhuisden later naar de Vondellaan en weer later naar Oostvoorne om uiteindelijk door zijn werk in Spijkenisse te belanden, op de boulevard langs de Oude Maas.

 

Stad als webwinkel

,,De gemiddelde winkelier,’’ zegt John Paap, ,,is niet in staat om de digitale wereld aan te vallen. Daar heeft hij niet de middelen en het juiste gereedschap voor. Maar die digitale wereld pleegt wel een aanslag op de winkels, door een illusie te creëren dat je alles op internet sneller en goedkoper kunt bestellen. De traditionele winkelier heeft dan het nakijken. Er zijn wel innovatieve winkeliers, die aan hun fysieke winkel een internetwinkel koppelen, en dat is een dappere poging om te overleven. Maar het is niet genoeg. De gemiddelde winkelier, die ook een internetwinkel begint, lijkt dan wel innovatief, maar is in die zin buitengewoon onhandig, omdat hij zich toch nog traditioneel alleen op de eigen toko concentreert. Het gaat mij erom, de drukte terug te brengen in de stad. Dus we moeten van de stad één grote webwinkel maken! Dat vraagt ondernemingsgeest.’’

Hij vervolgt: ,,De mensen moeten op de been. Anders krijgen we een verweesde samenleving. De Nederlanders trekken zich terug achter hun voordeur. Het gevolg is, odat er spooksteden ontstaan. Dat is dramatisch, want de middenstand moet het hebben van bevolkte winkelcentra. Wat we daar aan kunnen doen, is zorgen dat het winkelen weer spannend wordt. Maar daar moeten de winkeliers en de gemeente wel iets voor doen. Ik zie het de politiek niet initiëren. Het moet van de winkeliers komen. De winkeliers en de gemeente moeten vooral hun gezamenlijke belang zien.’’

,,Tegelijk ligt daar mijn grootste zorg. Sommige winkels hebben nog niet eens een e-mail-adres! Heeft Schiedam wel voldoende ondernemerschap?’’

 

John Paap is zelf ondernemer genoeg om de win-win-situatie naar eigen rendement te vertalen. ,,Ik bied mijn systeem, mijn veiling-webapplicatie gratis aan. Voor elke transactie, die afgetikt wordt, is er een paar procent voor mij.’’

Net als in zijn door EZ gehonoreerde omkeerdenken pakt hij ook nu het winkelklimaat bij de kop: ,,Ik wil door gebruikmaking van internet de mensen terugbewegen om naar de winkels te gaan. Geheel tegen de trend in breng ik de digitale wereld terug naar de fysieke wereld.’’

 

Kom naar de Unie!

John Paap roemt de heldhaftigheid van de tegenwoordige ondernemer: ,,Als je tegenwoordig een winkel begint, ben je of naïef of een held! Ik wil een kroon zetten op het heldendom. In mijn plan gelden slechts 2 voorwaarden: je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je hebt een fysieke winkel. Die winkel is uiteraard noodzakelijk om de loop er weer in te krijgen naar de winkelcentra.’’

In de visie van John Paap hebben de winkeliers een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid: meer publiek op de been brengen. De manier om dat voor elkaar te krijgen, licht hij maandag 27 januari vanaf 19.30 uur toe in café De Unie. Hij rekent op de aanwezigheid van alle échte Schiedamse ondernemers.

Want: ,,Niets doen is geen optie,’’ zegt John Paap. ,,Kom daarom naar De Unie!’’

 

Cafe de Unie

Cafe de Unie

17 Dec 2013
door John Paap

Projectplan

Rapport
Het projectplan Buzztown voor de pilotgemeente is opgeleverd.

De eerstvolgende op te leveren productie is het communicatieplan. De opleverdatum daarvan staat gepland voor 23 december 2013.

02 Dec 2013
door John Paap

Lancering van de site

vulpenDeze Rendter website is gelanceerd op 3 december 2013. De site is een zogenaamde ‘one page site’. Hierdoor krijgen bezoekers op een uiterst snelle en  compacte manier inzicht in de organisatie en de dienstverlening van Rendter. Actuele informatie over de markt, onze producten en diensten worden zo veel mogelijk gepubliceerd via deze blog.

Rendter © 2017